Den twittrande politruken Gustafson (S)

Vid kommunfullmäktiges (KF) sammanträde tidigare idag hade jag bl.a ett kortare replikskifte med kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson (S) vad gäller hans i mitt tycke överdrivet positiva bild av Borås befolkningstillväxt år 2012.

I årsredovisningen för år 2012 som presenterades av den styrande rödgröna minoriteten kan man läsa sig till att Borås befolkningstillväxt under 2012 uppgick till 761 personer netto. Man kan vidare läsa sig till att födelseöverskottet uppgick till 305 personer samt att ”flyttningsutbytet mot utlandet” gav ett överskott om 500 personer men utbytet mot övriga Sverige gav ett underskott om 44 personer!

Jag har vid upprepade tillfällen i debatter i år och tidigare under mandatperioden påtalat det faktum att jag förstår att man vill framhäva Borås attraktionskraft genom att framhålla befolkningsöverskottet, men att man ändå bör beskriva utvecklingen i någorlunda realistiska termer. Borås är landets 13:de största kommun men den så hyllade befolkningstillväxten räcker endast till en blygsam 28:de plats bland landets kommuner enligt årsredovisningen.

Vad som icke nämns är att siffrorna gäller absolut befolkningstillväxt. Ser vi till den relativa befolkningstillväxten ger en hastig blick på SCB:s statistik vid handen att Borås passeras av ytterligare ett antal mindre kommuner!

Under det ca 7 timmar långa KF mötet råkade jag använda mig av ordet invandrare vid några få tillfällen under mina kanske alltför många besök i talarstolen. Mina blygsamma inlägg föranledde (som vanligt) extremvänsterns twitterkretiner att tugga fradga. Till den ömkliga skaran sällar sig förstås den mest pinsamma av socialdemokratiska partigängare, nämligen fullmäktigeledamoten Tomas Gustafson (S) som i affekt twittrar om att ”Maconi kunde inte låta bli att blanda in invandringen”.

Den absoluta majoriteten av nettoinvandrarna till Borås har under ett antal år utgjorts av utrikesfödda med ett stort inslag av socioekonomiskt svaga grupper samt ett växande antal analfabeter, men i en debatt om befolkningstillväxten i Borås ondgör sig Gustafson över att jag använder mig av begreppet invandrare i ett synnerligen relevant debattsammanhang.

Som invandrare kan jag fortfarande inte annat än förundras och skämmas över det svenska debattklimatet där ett hycklande och fegt etablissemang fortfarande närmast totalt dominerar politik och medielandskap.

Bild

När nu stora delar av Stockholm drabbats av de värsta upploppen någonsin inför en församlad världspress (!)  och Stockholmspolisen tvingas begära hjälp via RPS från polismyndigheter i övriga Sverige, vill fullmäktigeledamoten Gustafson (S) helst utmönstra och censurera begreppet invandrare i Borås kommunfullmäktige!

För att uttrycka mig i klarspråk. Det finns inga ursäkter för den förödelse och den rädsla som drabbat de skötsamma i de utsatta områdena och som orsakats av de mobbar med så gott som uteslutande utländsk bakgrund, invandrade eller Sverigefödda, som nu härjat i delar av Stockholm under snart fem (!) dygn. Min sympati går även till alla skadade poliser samt den illa utsatta räddningspersonalen i stenregnet. Vämjelse känner jag däremot över de journalister och övriga medlöpare som till varje pris och med alla medel ursäktar svineriet!

P.S. Kulturnyheterna tog nog kvällens PK-pris genom att presentera en för mig okänd ”författarbegåvning” som under stor indignation och på fullt allvar beklagade sig över att statsminister Reinfeldt använt sig av begreppen svensk lag och svensk polis! Tydligen ett utslag av tvättäkta rasism enligt det pursvenska medelklassoraklet från Södermalm.

 

Explore posts in the same categories: Socialdemokraterna

Kommentera

