Pajaserikanalen P4 Sjuhärad

Journalister är en yrkesgrupp med makt, men yrkesmässig självkritik är tyvärr knappast deras starka sida. Hur den tredje statsmakten missbrukar sin maktställning har vi fått se otaliga prov på den senaste tiden. Sedan Expressen släppte sitt första filmklipp har journalister men även andra opinionsbildare för den delen sammantaget nått oanade bottennivåer i sin ”bevakning” av Sverigedemokraterna. Med en frenesi och illa dold skadeglädje har man kastat all försiktighet, saklighet och omdöme överbord. Konsekvensneutralitet? Yrkesetik? Glöm det! Här skall vi göra upp med SD för gott! Nu är även statsmakten involverad på allvar. Kommer man att lyckas? Det återstår att se, men den kritiska mediaforskningen har ett viktigt framtida uppdrag när stormen bedarrat på riksplanet.

Journalisten och författaren Björn Häger riktade allvarlig och viktig kritik mot mediernas bevakning av Sverigedemokraterna inför valet 2010. Vi känner alla till JMG:s återkommande studier kring journalistkårens partisympatier. Idag är de rödgröna preferenserna bland journalistkollektivet iögonfallande, men vad värre är de förbluffande starka siffrorna under tidigare decennier för Vänsterpartiet och inte minst dess kommunistiska föregångare VPK. Den demokratiska trovärdigheten bland delar av journalistkåren är än idag ganska låg.

Många är de samtal från journalister jag svarat på under mandatperioden och även innan dess. För det allra mesta har jag svarat på stående fot, i undantagsfall har jag snabbt återkommit efter exempelvis en faktakoll. P4 Sjuhärad, SR:s lokalredaktion som bevakar Sjuhäradsbygden har idag publicerat en artikel där man i självömkande tonlag beklagar sig över att undertecknad inte ger några intervjuer i dagsläget.  Under mandatperioden har jag vid några tillfällen framfört en önskan om att delta i en politisk debatt i studion och då förhoppningsvis även med ett annat tema än invandring. Medan Vänsterpartiets representanter föga förvånande springer som barn i huset har en sådan inbjudan låtit vänta på sig tills härom veckan.

Med mycket kort varsel ombads jag infinna mig i Radio Sjuhärads lokal klockan 08.00 påföljande morgon för att kommentera SDU-ordföranden Gustav Kasselstrands senaste filmsnutt. Då jag var fullt sysselsatt med annat glömde jag svara på den för mig rätt ointressanta enda och första debattinbjudan till det vördnadsvärda vänsterfästet. Dagen därpå fick jag via omvägar höra att någon kvinnlig journalist på P4 Sjuhärad skällt på den mycket duktige pressekreteraren Martin Kinnunen i Stockholm för att jag inte behagat svara på förfrågan. P4S-fjant!

De här lite insmickrande ibland lätt lismande anslaget Radio Sjuhärads reportrar oftast inledningsvis brukar hålla sig med i sina kontakter med mig känns för övrigt ganska motbjudande och jag kan nog gott tänka mig att slippa höra på Katrinedalsgatans wallraffare  i fortsättningen. Nämnas kan dock att kanalchefen Lovisa Vasell hedervärt nog förra året bad mig om ursäkt för att jag inte fått tillfälle att bemöta en av de återkommande beskyllningarna om att jag skulle ha ägnat mig åt ekonomiska oegentligheter och liknande trams. Förundersökningen om trolöshet mot huvudman genomfördes för övrigt av en erfaren kriminalkommissarie och beskyllningarna visade sig förstås vara falska, även överprövningen vid Åklagarmyndighetens utvecklingscentrum avvisades med rätta mer eller mindre omgående.

En del av ”raketforskarna” i SD-Borås kommunförenings styrelse lever och andas konspirationsteorier och den numera uteslutna tidigare styrelsemedlemmen Isabella Demserius verkar vara den främsta inspirationskällan. P4 Sjuhärads stjärnreporter Pär Sandin spelade in ett samtal på min telefon häromdagen där han i teatraliskt tonfall lät meddela att nämnda dam riktat MYCKET ALLVARLIGA anklagelser mot mig och min fullmäktigekollega Pontuz Fritzson och det var minsann allt bäst om vi omgående ställde upp och försvarade oss! Pajas!

Det verkar som om jag allvarligt får överväga om jag i framtiden vill ha något att göra med P4 Sjuhärad. Lite lustigt för övrigt hur påfallande svårt flera av de pursvenska vänsterjournalisterna på lokalredaktionen har för att stava mitt namn korrekt. Multikulturalismen verkar sitta ganska ytligt bland en del rättroende.

Mvh Krister Maconi KS- och KF ledamot (-) (Fritidspolitiker)

P.S. När den värsta ilskan lagt sig och ni sitter där tillsammans vid morgonmötet, varför inte ta tillfället i akt och reflektera lite över er yrkesroll.

Explore posts in the same categories: Media

Kommentera

